Pitanja i Odgovori


Da li se bolesna osoba treba suzdržati od braka?

Pitanje: Mladić sam koji već pet godina boluje od epilepsije (padavice). Hvala Allahu, tokom ovih pet godina imao sam samo 6 do 7 puta napade, ali mi je ljekar saopćio da moram uzimati tablete svakog dana tokom života, jer ako ih ne koristim, dobijem napad. Hvala Allahu, zadovoljan sam Njegovom odredbom i određenjem, međutim zbog ovih lijekova i bolesti pogodila su me i neka mentalna oboljenja. Nap. kad sam u kupatilu, uvijek ostavljam vrata otvorena. Isto tako, ne mogu sjediti sam u kući, jer zbog te usamljenosti osjećam tjeskobu.

 

Pitanje: Da li zbog svega toga, ako se suzdržim od braka, jer nemam želju da budem muž s ovakvim osobinama, odnosno nisam zadovoljan sobom da bih bio muž bilo kojoj djevojci, pošto ona nije kriva što se vezala za osobu s ovim osobinama, da li sam zbog toga grešan ili nisam?

 

Odgovor: Zahvala pripada Allahu!

 

Prvo, molim Uzvišenog Allaha da ti otkloni brigu, izliječi te i obraduje radosnom viješću od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a koju prenosi Ata b. Ebu Rebah: “Ibn Abbas mi je rekao: ‘Hoćeš da ti pokažem ženu koja je stanovnica Dženneta?’ ‘Naravno’,  rekoh. ‘Ova crna žena došla je Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, rekavši: ’Allahov Poslaniče, imam padavicu (epilepsiju), pa se otkrivam, zato moli Allaha da me izliječi.’’ A on reče: ‘Ako hoćeš, strpi se i dobit ćeš Džennet, a ako želiš, uputit ću dovu Allahu da te izliječi.’ ‘Strpjet ću se, ali zamoli Allaha da se ne otkrivam!’, reče ona. I on je zamolio Uzvišenog Allaha.” Buhari (5652), Muslim (2576)

 

Drugo, Uzvišeni Allah propisao je ženidbu podstičući na nju. U tom smislu je i ajet Uzvišenog Allaha: “Ženite se onim ženama koje su vam drage (dopuštene), sa po dvije, sa po tri i sa po četiri. A ako strahujete da nećete pravedni biti, onda samo jednom; ili – eto vam onih koje posjedujete. Tako ćete se najlakše nepravde sačuvati.”  (En-Nisa, 3.)

 

Abdullah b. Mesud, radijallahu anhu, prenosi: “Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: ‘Skupino mladića, ko je u mogućnosti od vas neka se oženi, a onaj ko ne može neka posti, jer post mu je doista  štit.’”  Buhari (5065), Muslim (1400)

 

U suštini brak je pohvalno djelo, a ne obaveza i ovo je općenito stav učenjaka fikha!

 

En-Nevevi, Allah mu se smilovao, kaže: “U ovom hadisu naređen je brak onome ko je u mogućnosti i ko teži da se oženi. Oko ovog stava svi su saglasni. Međutim, ja i drugi učenjaci smatramo da je u biti sklapanje braka pohvalno djelo, a ne obaveza.”  Preneseno iz komentara Muslimovog Sahiha (9/173).

 

Ibn Kattan, Allah mu se smilovao, kaže: “Brak je pohvalno djelo a ne obaveza (vadžib). Ovo je općenito stav učenjaka.” Preneseno iz djela El-Ikna fi mesail el-idžma (2/5).

 

Od Imama Ibn Ahmeda prenosi se da je brak obaveza (vadžib). Neki su učenjaci pojasnili ove riječi smatrajući da se pod tim misli “u slučaju ako se neko boji da će zapasti u zabranjene prohtjeve, onda je brak obavezan.”

 

Ibn Kudama, Allah mu se smilovao, kaže: “Muslimani su jednoglasni u tome da je brak propisan.

 

Učenjaci našeg mezheba (hanbelijskog) razilaze se oko njegove obligatnosti, a preovladava mišljenje da brak nije obavezan, osim ako se neko boji za sebe da će zapasti u neko zabranjeno djelo ako se ne oženi, u tom slučaju dužan se sačuvati (biti krepostan). Ovaj stav generalno zastupaju učenjaci.

 

Ebu Bekr Abdulaziz kaže: “Brak je obavezan.” On prenosi ovaj stav od Ahmeda, a od Davuda se prenosi stav da je dužnost oženiti se jednom u životu, u skladu s Kur’anom i sunnetom.”

 

Potom je Ibn Kudama, kao dokaz da brak nije obavezan, rekao: “Naime, Uzvišeni Allah kad je naredio stupanje u brak, povezao je to s nečim štoje drago (milo ili se sviđa), u skladu s riječima Uzvišenog: ‘Onda se ženite onim ženama koje su vam drage (dopuštene)’, a ono što je obavezno mora se izvršiti bez obzira na to da li je to nekome drago ili ne. Dalje kaže: ‘Sa po dvije, sa po tri i sa po četiri’, a, prema saglasnosti učenjaka, poligamija nije obavezna, što znači da je stepen naredbe za sklapanje braka u ajetu stepen pohvalnog djela.

 

Također i u sunnetu se pod tim misli na pohvalno djelo, ili na onoga ko se boji za sebe da će zapasti u zabranjeno djelo u slučaju da se ne oženi. El-Kadi kaže: ‘Na ovo se odnose riječi Ahmeda i Ebu Bekra, kad je riječ o obligatnosti ženidbe.’” Preneseno iz djela El-Mugni (9/340-341).

 

 Međutim, ako se čovjek boji za sebe da će pasti u iskušenje u pogledu žena, da će se odati zabranjenim djelima poput preljube, onanisanja i sl., a sposoban je oženiti se, onda mu je u tom slučaju brak obavezan, zato što bi brak u takvoj situaciji bio sredstvo pomoću kojeg se čovjek čuva od onog što je zabranjeno,  a izbjegavanje zabranjenog djela jeste dužnost. Pravilo kaže: Ono bez čega se ne može ispuniti obaveza i samo postaje obavezom.

 

Ibn Kudama, Allah mu se smilovao, kaže: Postoje tri kategorije braka. Jedna od njih je ako se neko boji da će učiniti zabranjeno djelo ako se ne oženi, onda je obavezan oženiti se, u skladu s mišljenjem većine učenjaka, jer mu je dužnost da bude krepostan i da se sačuva zabranjenog, a brak je način da se takvo nešto ostvari.  Preneseno iz djela El-Mugni (9/341).

 

Šejh Ibn Tejmijja, Allah mu se smilovao, kaže: “Ako je čovjek u potrebi da se oženi, bojeći se bluda ako to ne učini, preča mu je ženidba nego odlazak na hadž, koji mu je obavezan.” Preneseno iz djela El-Ihtijarat (201).

 

Zaključak:

 

Ako se bojiš daćeš učiniti neko zabranjeno djelo sustezanjem od braka, a sposoban si za brak, i uz to našao si vjernicu kojoj ne smeta tvoja situacija, nakon što si joj objasnio, onda ti je brak dužnost kako bi sačuvao i zaštitio sebe od zabranjenih djela.

 

U slučaju da se ne bojiš iskušenja (da ćeš učiniti zabranjena djela, harame), onda ti brak nije obavezan. Međutim, bolje ti je da se oženiš, ako si ispunio uvjete, pronašao vjernicu, moralnu i zadovoljnu tobom nakon što joj eksplicitno pojasniš svoju situaciju, iz sljedećih razloga:

 

brak je poželjan, a i vjerozakon podstiče na njega;

 

brak ti pomaže, Allahovom voljom, da budeš mentalno stabilan, ako bi našao ženu kojoj ne smeta tvoje stanje, koja bi bila strpljiva glede tvoga stanja, a u isto vrijeme i druželjubiva,  tako da bi tvoja opsesivna osamljenost na koju si ukazao iščezla. Na kraju, ne želimo da padneš u očaj zbog uzimanja lijekova, misleći da ćeš ostati bolestan cijeli život, jer koliko je bolesnih kojima su doktori rekli da za njih nema lijeka, a Uzvišeni Allah ih je izliječio. Stoga, ne gubi nadu u Uzvišemog Allaha, upućuj dove, jer doista On daje lijek.

 

Allah najbolje zna!


Sestra mi nije udata ali uvijek, odbije prosca… Urok?

PITANJE: Selam alejkum, moje pitanje je kako se liječiti od uroka i straha. Imam sestru koja nije udata a ima elhamdulillah hairli ponude ali ona ne želi, uvijek odbije. Neki hodža nam je rekao da je od straha i velikog uroka. Hvala na odgovoru, Allah vas nagradio.

ODGOVOR: Ve alejkumusselam! Hvala Allahu Gospodaru svjetova, salavat i selam na Poslanika Njegova a zatim:

Od osnova vjerovanja jednog muslimana je vjerovanje u sudbinu određenu od Allaha Sveznajućeg. Od onoga što je određeno sudbinom je i osoba(e) sa kojom će se insan oženiti ili za koga će se muslimanka udati. Stoga, nema potrebe za požurivanjem niti paničenjem jer nije svakome određen brak u nekome uobičajenom roku poznatom kod nekog naroda.

S druge strane, veoma je opasno tražiti lijeka i pomoći kod kojekakvih hodža koji ‘ogledaju’ ili na neki drugi način obavještavaju o nečemu što nije uobičajeno poznato. Ukoliko ‘pak postoji neko neuobičajeno ponašanje kod Vaše sestre zbog kojeg mislite da bi se trebala liječiti islamskim metodama onda Vam preporučujem da se obratite nekome od poznatih i dokazano ispravnih učača šerijatske rukje.

Allah najbolje zna.


Kako se klanja džuma namaz?

PITANJE: Es-selamu alejkum, Interesuju me propisi džuma namaza, konkretno klanjanje kako ide redoslijed, da li ide 4 sunneta, pa hutba pa 2 farza pa onda opet 4 sun-sunneta i time završavamo? I šta se klanja za imamom, a šta samostalno?

ODGOVOR: We alejkumusselam we rahmetullah we berakatuh. Hvala Uzvišenom Allahu.

Redoslijed klanjanja namaza i hutbe na džumi:

1. Prije džume namaza (tj. farza) i hutbe nema pritvrđenog sunneta. Ono što se može razumjeti iz govora i postupaka Poslanika, sallallahu alejhi ve selleme, njegovih ashaba i kasnijih generacija jeste da prije džume čovjek može klanjati koliko god hoće opću nafilu (dva po dva). Rekao je Allahov Poslanik Muhammed, sallallahu alejhi ve selleme, u hadisu kojeg je zabilježio imam Buhari (910) od Selmana El-Farisija, radijallahu anhu: „Ko se petkom okupa, očisti što bolje može, kosu namaže uljem ili se namiriše, potom porani (u džamiju) i ne rastavi ni dvojicu prisutnih u džamiji, klanja koliko može, a zatim, kada imam izađe na minber, šuti, bit će mu oprošteni grijesi počinjeni između tog i drugog prošlog džuma-namaza.

Iz ovog hadisa razumijemo da prije džume ne postoji neka specifična nafila. Čovjeku je dozvoljeno da klanja koliko god hoće (dva po dva rekata, tj. poslije svakog drugog rekata potrebno je sjesti, poručiti et-tehijjatu, salavate i dovu i donijeti selam) i koliko god je u stanju.

2. Nakon toga, kada se prouči ezan, počinje hutba. Imam će održati dvije hutbe i rastaviti ih kratkim odmorom odn. sjedenjem.

3. Nakon hutbe, prouči se ikamet i klanjaju se dva rekata džume namaza u džematu. Na oba rekata imam uči glasno Fatihu i jednu suru.

4. Nakon džume namaza, poželjno (sunnet) je klanjati dva ili četiri rekata pritvrđenog sunnet namaza. Za ovo postoje dva hadisa:

– Abdullah ibn Omer, radijallahu anhuma, prenosi da Poslanik Muhammed, sallallahu alejhi ve selleme, „poslije džume namaza nije klanjao ništa dok se ne bi vratio (kući), gdje bi klanjao dva rekata.“ (Buhari [937] i Muslim [882])

– Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik Muhammed, sallallahu alejhi ve selleme, rekao: „Kada neko od vas klanja džumu, neka nakon nje klanja četiri rekata.“ (Muslim [881])

Šejhu-l-islam Ibn Tejmijje, njegov učenik Ibn Kajjim i učenjaci Stalne komisije za fetve i drugi eminentni učenjaci kažu da se ova dva hadisa mogu harmonizirati na način da se prvi odnosi na onoga ko klanja nafilu nakon džume u kući, a ovaj drugi se odnosi na onoga ko je želi obaviti u džamiji. U svakom slučaju u ovom pogledu ima širine.

Nakon ovoga nema više nikakvog namaza koji se veže za džumu.

A Allah najbolje zna.


Propis korištenja tespiha prilikom zikra i vjerodostojnosti tundžina salavata

PITANJE: Selam alejkum, poštovana braćo! Imam nedoumicu oko dvije stvari. Naime, novi sam u vjeri, hvala Allahu koji mi se smilovao. Zanima me da li je upotreba tespiha za činjenje zikra – novina, jer se nekad zabunim pa ne znam koliko sam puta proučio, i druga stvar koja me muči jeste učenje Tundžina salavata jer sam čitao prijevod i ne vidim ništa loše, ali se bojim da ne unosim novinu u vjeru pa da zbog toga budem možda više grješan nego što učinim dobra. Allah vas nagradio uzvišenim džennetskim deredžama, hvala Allahu da imamo ovakve učene i obrazovane iz našeg okruženja.

ODGOVOR: Uvaženi brate u vjeri, treba naglasiti da je sunnet Allahovog Poslanika da se zikr broji na jagodice prstiju desne ruke. Stoga savjetujemo vam da se pokušate naviknuti na prebrojavanje zikra putem jagodica prstiju desne ruke, pošto su prsti sastavni dio ljudskog tijela, koje će na Sudnjem danu biti proživljeno i kojem će biti data mogućnost govora, pa će svjedočiti za svoga sahibiju, za razliku od tespiha.

Govoreći o zikru, Allahov Poslanik je kazao: “Činite to (brojite zikr) vrhovima ručnih prstiju (jagodicama) zaista će one biti pitane i svjedočit će na Sudnjem danu.” (Ebu Davud, Tirmizi, od Jesire, r.a., šejh Albani je ovu predaju ocijenio dobrom – hasen u više svojih knjiga)

Što se tiče korištenja tespiha prilikom brojanja zikra koji čovjek izgovara nakon namaza, ono je dozvoljeno, naročito kada se radi o osobi koja ima problema sa prebrojavanjem zikra. Mnogi eminentni učenjaci današnjeg doba, a i drugi prije njih, to su dozvolili u spomenutoj situaciji.

Što se tiče učenja “Tundžina salavata”, to ne trebate učiti. Predaje koje govore o tome su ništavne. Čovjek vjernik ima toliko vjerodostojnih zikrova koji su preneseni od Allahovog Poslanika tako da nema potrebe da poseže za nečim što neme nikakve osnove u vjerodostojnom sunnetu Allahovog Poslanika.

Veoma koristan tekst na temu “Tundžina salavat” od Seada ef. Jasavića možete pročitati na sljedećem linku: https://minber.ba/tundina-salavat/

A Allah najbolje zna!


Da li će mi Allah oprostiti nakon što sam pocinila mnogo velikih grijeha?

PITANJE: Esselamu alejkum, muslimanka sam. ali u mojoj familiji se nije praktikovala vjera (nije se klanjalo, pio se alkohol…) osim nekih stvari, tako da o islamu nisam znala dovoljno. Uradila sam puno grijeha, i velikih i malih, imala sam loše društvo, a vjera me nije ni zanimala. Hodala sam po kafićima, pila alkohol, činila sam blud (više puta). Sada imam momka s kojim sam isto tako počinila blud. Međutim sve okrenulo kada sam učinila jedno dobro djelo. Poslije toga sam počela razmišljati kako sam učinila dobro djelo i da će mi se to možda nekad i vratiti. Stalno sam razmišljala o tome i tako počela po internetu da čitam stvari o islamu. Odlučila sam se da naučim klanjati, a u duši mi je veoma teško jer sam činila sve te stvari. Za neke sam se i pokajala kod dragog Allaha, isplakala se ali me još uvijek svaki dan proganja to što sam radila i što mi je to sve trebalo.

MOLIM VAS DA MI ODGOVORITE na pitanje dali za mene ima ikakve nade? Da li će mi Allah dž.š. oprostiti iako sam činila velike grijehe, i da li mogu da počnem praktikovati vjeru?

ODGOVOR: Ve alejkumusselam. Hvala Allahu Milostivom, Koji upućuje na Pravi put, koji se raduje pokajanju robova i pokajanje prima, koji grijehe prašta i dobrim djelima nadahnjuje. Salavat i selam na Muhammeda Allahova poslanika, koji pravom putu poziva i na njega ukazuje, koji pokajnike oprostom od Allaha razveseli i obraduje a zatim:

Naravno da za tebe ima nade i ima lijeka. Allah je objavio savršenu vjeru u kojoj su odgovori na sva pitanja pa između ostalog u Svojoj Knjizi kaže: ”Reci: O robovi moji koji ste se prema sebi ogriješili, ne gubite nadu u Allahovu milost, Allah će doista sve grijehe oprostiti jer On zaista mnogo prašta i milostiv je” (Ez-Zumer, 53).

Ne moram vas podsjećati na opasnost i veličinu grijeha koje ste počinili i činite jer ste svjesni toga kao što se iz pitanja razumije, ali vam moram dati smjernice kako da pravim putem krenete i iz tog stanja se iščupate. Morate početi čim prije redovno klanjati i Allaha za pomoć moliti, uz to vam iskreno savjetujem da se od vašeg momka ako ste u mogućnosti odvojite sve dok se šerijatski pred nekim učenim u Sloveniji ne vjenčate, pa onda možete nastaviti da zajedno živite i skupa u vjerskom smislu rastete.

Rekao je Allah Uzvišeni: ”Namaz doista odvraća od ružnih i nevaljalih djela” (Sura el-Ankebut, 45) i to je ono što odvaja vjernika od nevjernika, te prvo za što ćemo biti pitani na Sudnjem danu od djela. Stoga, pod hitno, naučite klanjati i počnite klanjati!

Ako pretpostavimo da se ne okanite svih velikih grijeha koje činite, vi sa namazom imate šanse da bez patnje u Vatri prođete, jer će Allah Milostivi mnogima grijeh oprostiti a mnoge će i kazniti. S druge strane, makar ni jedan grijeh ne činili, vi bez namaza nemate ulaznicu za Dzennet i to vam je dovoljan grijeh za vječnu propast. Molite Allaha za uputu i oprost, počnite klanjati te svom momku predložite ili šerijatsko vjenčanje ili prekid dok Allah neko rješenje ne podari, a On će onome koji Ga se boji iz svake situacije izlaz pronaći.

Preporučujem vam sljedeću dovu: ”Allahu moj oprosti mi, smiluj mi se, uputi me, opskrbi me i sačuvaj me” jer je tom dovom podučavao Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nove muslimane nakon što bi islam primili i klanjati naučili.

Allah najbolje zna.


Nije mi se svidio njegov izgled

Pitanje: Sestra nije željela da njeno pitanje iznosimo na stranicu, pa ćemo samo kratko navesti da je pitala da li djevojka ima pravo da odbije muslimana radi njegovog izgleda (nije zadovoljna njegovim izgledom, tj. ništa je nije privuklo), ali zna da je taj musliman dobar i pametan?

Odgovor: Ve alejkumus-selam! Poštovana sestro, kada se zaobiđu islamska sigurnosna pravila kao preventiva za ljude onda nastaju komplikacije. Uzmi iz ovog pouku i drugi put uradi kako treba, u svim situacijama a i po pitanju udaje i ženidbe. Ti imaš pravo da prihvatiš i da odbiješ stupanje u brak i niko te na to ne može natjerati. Tako i u ovom slučaju kojeg si navela.
Samo, ako se bude prednost davala ljepoti, bogatstvu i porijeklu a ne lijepom ahlaku i prakticiranju vjere – nastupit će velika smutnja. Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kaže “Žena se ženi zbog četiri stvari: zbog imetka, porijekla, ljepote i vjere, uzmi onu koja ima vjeru“. (Hadis bilježi Buharija br. 4802)

U braku se nakon nekog perioda zaboravi na ljepotu, pa nakon kraćeg perioda to više ne bude važno, tad ostaje nečiji ahlak i vjera. Da se udaš za nekog ko ima vjeru bolje ti je nego neko drugi. Sjeti se, kakvo zlo te snađe to je zbog onog što ti uradiš. Pametnog i dobrog vjernika odbiti zbog njegovog izgleda nije problem ukoliko imaš opciju da se udaš za drugog pametnog i lijepog vjernika, a ako nemaš onda si na gubitku. Reci ocu da se hoćeš da udaš i neka ti nađe nekog ko je bogobojazan, pametan i lijep. Molim Allaha da ti pomogne da nađeš pametnog i lijepog vjernika koji će biti smiraj očima tvojim!

A Allah zna najbolje.


Da li će mi Allah oprostiti nakon što sam počinila mnogo velikih grijeha?

PITANJE: Esselamu alejkum, muslimanka sam. ali u mojoj familiji se nije praktikovala vjera (nije se klanjalo, pio se alkohol…) osim nekih stvari, tako da o islamu nisam znala dovoljno. Uradila sam puno grijeha, i velikih i malih, imala sam loše društvo, a vjera me nije ni zanimala. Hodala sam po kafićima, pila alkohol, činila sam blud (više puta). Sada imam momka s kojim sam isto tako počinila blud. Međutim sve okrenulo kada sam učinila jedno dobro djelo. Poslije toga sam počela razmišljati kako sam učinila dobro djelo i da će mi se to možda nekad i vratiti. Stalno sam razmišljala o tome i tako počela po internetu da čitam stvari o islamu. Odlučila sam se da naučim klanjati, a u duši mi je veoma teško jer sam činila sve te stvari. Za neke sam se i pokajala kod dragog Allaha, isplakala se ali me još uvijek svaki dan proganja to što sam radila i što mi je to sve trebalo.

MOLIM VAS DA MI ODGOVORITE na pitanje dali za mene ima ikakve nade? Da li će mi Allah dž.š. oprostiti iako sam činila velike grijehe, i da li mogu da počnem praktikovati vjeru?

ODGOVOR: Ve alejkumusselam. Hvala Allahu Milostivom, Koji upućuje na Pravi put, koji se raduje pokajanju robova i pokajanje prima, koji grijehe prašta i dobrim djelima nadahnjuje. Salavat i selam na Muhammeda Allahova poslanika, koji pravom putu poziva i na njega ukazuje, koji pokajnike oprostom od Allaha razveseli i obraduje a zatim:

Naravno da za tebe ima nade i ima lijeka. Allah je objavio savršenu vjeru u kojoj su odgovori na sva pitanja pa između ostalog u Svojoj Knjizi kaže: ”Reci: O robovi moji koji ste se prema sebi ogriješili, ne gubite nadu u Allahovu milost, Allah će doista sve grijehe oprostiti jer On zaista mnogo prašta i milostiv je” (Ez-Zumer, 53).

Ne moram vas podsjećati na opasnost i veličinu grijeha koje ste počinili i činite jer ste svjesni toga kao što se iz pitanja razumije, ali vam moram dati smjernice kako da pravim putem krenete i iz tog stanja se iščupate. Morate početi čim prije redovno klanjati i Allaha za pomoć moliti, uz to vam iskreno savjetujem da se od vašeg momka ako ste u mogućnosti odvojite sve dok se šerijatski pred nekim učenim u Sloveniji ne vjenčate, pa onda možete nastaviti da zajedno živite i skupa u vjerskom smislu rastete.

Rekao je Allah Uzvišeni: ”Namaz doista odvraća od ružnih i nevaljalih djela” (Sura el-Ankebut, 45) i to je ono što odvaja vjernika od nevjernika, te prvo za što ćemo biti pitani na Sudnjem danu od djela. Stoga, pod hitno, naučite klanjati i počnite klanjati!

Ako pretpostavimo da se ne okanite svih velikih grijeha koje činite, vi sa namazom imate šanse da bez patnje u Vatri prođete, jer će Allah Milostivi mnogima grijeh oprostiti a mnoge će i kazniti. S druge strane, makar ni jedan grijeh ne činili, vi bez namaza nemate ulaznicu za Dzennet i to vam je dovoljan grijeh za vječnu propast. Molite Allaha za uputu i oprost, počnite klanjati te svom momku predložite ili šerijatsko vjenčanje ili prekid dok Allah neko rješenje ne podari, a On će onome koji Ga se boji iz svake situacije izlaz pronaći.

Preporučujem vam sljedeću dovu: ”Allahu moj oprosti mi, smiluj mi se, uputi me, opskrbi me i sačuvaj me” jer je tom dovom podučavao Poslanik sallallahu alejhi ve sellem nove muslimane nakon što bi islam primili i klanjati naučili.

Allah najbolje zna.


Namaz u kući u kojoj boravi pas ?

Pitanje:

Selam alejkum, da li je dozvoljeno obavljati namaz u kući u kojoj boravi pas?

Odgovor:
Nema smetnje da se klanja u prisustvu psa, ali je preče izvesti ga u drugu sobu (hodnik) ili klanjati u prostoriji gdje tokom obavljanja namaza nema psa. Ukoliko bi se klanjalo u istoj prostoriji namaz je ispravan.

Allah najbolje zna.


Posao preko štele … da li mi je haram zarada ?

Pitanje:

Eselamu alejkum. Posao sam dobio preko štele, tj. platio sam da bih dobio državni posao za koji nisam kvalifikovan gdje već radim par godina. Sad sam upisao i fakultet u Travniku isključivo zbog diplome kako bih napredovao i zadržao posao. Da li je meni haram novac koji tu zaradim? Unaprijed zahvaljujem, Allah vas nagradio.

Odgovor:

Ve alejkumus-selam ve rahmetullahi ve berekatuh.

Svaka hvala, zahvala i pohvala pripadaju samo Allahu, dželle še’nuh. Neka je salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, njegovu časnu porodicu, vrle ashabe, kao i na sve one koji ga slijede do Sudnjeg dana.

Mito je u šerijatu strogo zabranjeno i ubraja se u velike grijehe, te oko toga nema razilaženja među učenjacima. Na to jasno ukazuju Kur’an i Sunnet Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Kaže Allah, tebareke ve te’ala, u svojoj plemenitoj Knjizi: “Ne jedite imovinu jedni drugih na nepošten način i ne sporite se zbog nje pred sudijama kako biste s grijehom, i znajući to, dio imovine drugih ljudi pojeli.” [El-Bekare, 188] I kaže Aiša, radijallahu anha: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prokleo je i onoga koji daje i koji uzima mito” [Ebu Davud, Tirmizi, Ahmed, Hakim i Bejheki].

Tako da je svako davanje novca, usluge ili koristi nekome kako bi čovjek došao do nečega što nije njegovo legitimno pravo i što ne zaslužuje mito koje je strogo zabranjeno, koje je veliki grijeh i oko čega se ne razilaze islamski učenjaci. Insan treba da se pokaje Allahu za učinjeno djelo ako je to već učinio i da to više ne čini. A plata koju zarađuje nije haram, nego je način na koji je stekao posao haram (spomenuto mito) jer je time oštetio druge i oduzeo im njihovo legitimno pravo. Plata koju zaradi na tom poslu nije haram, jer platu zarađuje svojim stručnim i poštenim radom, osim ako je suprotno. A Allah najbolje zna.


Puštanje brade je sunnet ali koji je propis toga ?

Pitanje:

Esselamu Alejkum,

Poštovani pitanje postavljam iz razloga jer ne znam da li imam tačno mišljenje, a po pitanju ove teme mišljenja islamskih učenjaka se razilaze.

Naime brada je u Islamu vjerski propis, ja sam naučio da je ona sunnet. Ono što znam jeste da je zabranjeno puštanje brkova, a brijanje brade. Eh sada danas sam čitao jedan tekst vezan za velike i male grijehe i čitajući naišao sam na to da je brijanje brade mali grijeh. Ja sam sada u nedoumici da li je i skraćivanje brade grijeh, dakle ne brijanje cijele brade nego skraćivanje. Ja nosim bradu, ne veliku, ali slijedim sunnet, i imao sam namjeru da je skratim. Do sada sam brijao stalno, jer nisam znao da je grijeh, ali sada kada znam imam namjeru samo da skratim, pa sam želio da se raspitam da li činim grijeh skraćivanjem brade.

Unaprijed hvala.

Odgovor:
Ve alejkumusselam!

Hvala Allahu Gospodaru svjetova, salavat i selam na Poslanika Njegova a zatim:
Svaki Allahov propis je bitan i nije ga Uzvišeni i Svemudri bez razloga objavio pa i ovaj.

Dešava se kod nas nesporazum pri izražavanju kada je u pitanju propis brade pa tako možemo često čuti da je brada sunnet Poslanika Muhameda, sallallahu alejhi ve sellem kao i svih ostalih Poslanika i Vjerovjesnika, alejhimusselam, i to istina u koju nema nikakve sumnje.

Međutim, ovdje se mora obratiti pažnju na to da se izraz sunnet u ovom slučaju spominje u kontekstu običaja koji je vjerom propisan a ne u kontekstu pravnog kategorisanja samog propisa. Propisane stvari u vjeri u pravnom smislu mogu biti naređeni (vadžibi), pohvalni (mustehabi, sunneti..), dozvoljeni (mubahi), pokuđeni ( mekruhi) i zabranjeni (harami) i to je jedna sasvim odvojena tema.
Pa kada nas neko upita; ”Zašto nosiš bradu?” odgovorimo Mu: ”Jer je to sunnet Poslanika” tj jest ne nosim radi furke, imidža, novca, zdravlja… već zato što je to vjerom propisano.

S druge strane, kad govorimo o propisu puštanja brade onda govorimo o bradi u islamskom pravu i to ona biva u jednoj od gore navedenih kategorija.

U pravnom smislu brada je vadžib (obavezna) a njeno brijanje i kraćene ispod propisanog nivoa je haram!

Mnogi učenjaci, pogotovo oni iz Hanefijskog mezheba, navoge koncenzus tj slaganje uleme prije njih da je musliman muškarac obavezan da pusti bradu u dužini šake i da je nije dozvoljeno kratiti ispod tog nivoa i to je najispravnije od svih mišljenja u odnosu na postojeće razilaženje.

Prema tome, obaveza je svakome kome raste brada u toj dužini da je pusti u dužinu šake a može kratiti ono preko toga i zabranjeno mu je da je krati a pogotovo da brije za razliku od brkova koji se moraju kratiti a smiju i potpuno brijati.
Allah najbolje zna.


Da li je Sudnji dan blizu?

PITANJE: Da li se približilo nastupanje Sudnjeg dana s obzirom da većina ljudi našeg vremena čini mnoge grijehe?

 

ODGOVOR: Hvala Allahu, dž.š. Uzvišeni Allah kaže: ”Ljudima se bliži čas polaganja računa njihova, a oni, bezbrižni, ne mare za to.” (El-Enbija´, 10) Ibn-Kesir, r.a., tumačeći ovaj ajet u svom tefsiru, kaže: ”Ovo je upozorenje od Allaha, dž.š., da se Sudnji dan približio, a ljudi su nehatni i bezbrižni prema toj nepobitnoj činjenici, odnosno, ne obavljaju nikakve pripreme kako bi ga spremno dočekali.” (Ibn-Kesir, Tefsirul-Kur´anil-Azim, 172/3)

 

Allah, dž.š., kaže: ”Ono što je Allah odredio – dogodiće se; zato to ne požurujte! Hvaljen neka je On i neka je vrlo visoko iznad onih koje Njemu ravnim smatraju! (En-Nahl, 1) Ibn-Kesir, r.a., kaže: ”Allah, dž.š., u ovom ajetu obavještava da se Sudnji dan približio i to glagolom u perfektu što dodatno potvrđuje nepobitnost tog događaja.” (Ibid, 560/2.)

 

Allah, dž.š., kaže: ”Bliži se Čas i Mjesec se raspolutio!” (El-Kamer, 1.) Ibn-Kesir, također, u svom tefsiru kaže: ”Ovim ajetom Allah, dž.š., nam skreće pažnju da se nastupanje Sudnjeg dana približilo, a time i okončanje ovoga svijeta.” (Ibid, 360/40.)

 

U još jednom ajetu Allah, dž.š., kaže: ”Allah objavljuje Knjigu, samo istinu i pravednost. A šta ti znaš, – možda je Smak svijeta blizu!” (Eš-Šura, 17) Tirmizi u svom “Sunenu” prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Kako da se lagodno osjećam, kada je Israfil već pripremio rog da puhne u njega i samo iščekuje naredbu svog Gospodara da to i učini?” Kao da su izrečene riječi teško pale ashabima Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa im on reče: ”Recite: ´Dovoljan nam je Allah, dž.š., i divan li je On Zaštitnik! Na Uzvišenog Allaha se oslanjamo.´” (Tirmizi, 1980)

 

Ahmed i Muslim prenose od Ibn-Mesu’da, r.a., hadis Allahovog Poslanika, s.a.v..s, u kome on kaže: ”Nastupanje Sudnjeg dana će dočekati samo najgora vrsta ljudi.” (Ahmed, 3548, Muslim, 5243) Ahmed i Buharija bilježe u svojim zbirkama hadis od Mirdasa el-Eslemija u kome Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže: ”Dobri ljudi će odlaziti sa ovog dunjaluka jedan za drugim, a ostaće ološ i izrodi kao što iza dobre pšenice ili hurmi ostaju otpaci i trina. Allah, dž.š., im neće posvetiti nikakvu pažnju.” (Džamius-sahih, 7934)

 

Ahmed, Buharija, Muslim i Tirmizi prenose od Enesa, r.a., da je kazao: ”Nešto ću vam reći, a što nećete čuti ni od koga poslije mene – čuo sam Allahovog Poslanika, s.a.v.s., kako kaže: ´Od predznaka Sudnjeg dana je i nestanak znanja čije će mjesto zauzeti neznanje, raširiće se nemoral i biće mnogo žena, a malo muškaraca. Tako će odnos između žena i muškaraca biti pedeset naspram jedan u korist žena.´” (Buharija, 79; Muslim 4825; Ahmed 12735; Tirmizi 2131)

 

Taberani prenosi od Sehla b. Sa’da, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: ”Pred kraj ovog svijeta doći će do potonuća Zemlje, kamenovanja i izobličavanja i mijenjanja fizionomije živih bića. To će se desiti kada se pojave muzički instrumenti, pjevačice i kada se konzumiranje alkohola bude smatralo dozvoljenim činom.” (Sahihul-džami’a, 3665)

 

Svi ovi tekstovi iz Kur’ana i hadisa Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, nužno ukazuju da se nastupanje Sudnjeg dana približilo i da je veliko povećanje grijeha jedan od njegovih predznaka. Nevjernici drže nemogućim njegovo nastupanje ili, u najboljem slučaju, smatraju ga dalekim. Istinu je rekao Uzvišeni Allah: ”Oni misle da se dogoditi neće, a Mi znamo da sigurno hoće.” (El-Mearidž, 6-7)

Molimo Uzvišenog Allaha da nas spasi i sačuva na ovom i budućem svijetu!

Hvala pripada Allahu, dž.š., Gospodaru svih svjetova.


Muž psuje Allaha i Poslanika, šta da radim ?

Pitanje:

Selam alejk, muž mi ne praktikuje islam uopšte. Za malu sitnicu počne da me vrijeđa počne da psuje uzvišenoga Allaha i Muhammada Poslanika.

Kada mu počnem pričat o vjeri, on se unervozi i počne da psuje kaže da mu netreba nitko da drži predavanje. Je li moj grijeh što živim sa takvom osobom a imamo djecu ?
Molim vas da mi odgovorite i da mi date savjet, hvala unaprijed.
 
Odgovor:
Ve alejkumus-selam ve rahmetullahi ve berekatuh.
Svaka hvala, zahvala i pohvala pripadaju samo Allahu, dželle še’nuh. Neka je salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, njegovu časnu porodicu, vrle ashabe, kao i na sve one koji ga slijede do Sudnjeg dana.

 

Ženi muslimanki nije dozvoljeno da živi sa osobom koja psuje Allaha i Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, jer je vrijeđanje Allaha i Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, od djela nevjerstva. Trebate da ga uslovite da se pokaje Allahu, subhanehu ve te’ala, i ne smije vam prilaziti i sa njim se treba ophoditi kao prema strancu. Ako ustraje na tome i ne pokaje se, obaveza je ženi da napusti takvog muža, te se nastavak života s takvom osobom smatra vanbračnim životom.

A Allah najbolje zna.


Umjetnicka škola i crtanje portreta ?!

Pitanje:

Esselamu Alejkum, pošto idem u umjetničku školu i nekad imam zadatak da nacrtam portret. Eh sad da li vi znate je li meni to zabranjeno iako ne crtam portrete mimo škole?

Odgovor:

Ve alejkumus-selam ve rahmetullahi ve berekatuh.

Svaka hvala, zahvala i pohvala pripadaju samo Allahu, dželle še’nuh. Neka je salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, njegovu časnu porodicu, vrle ashabe, kao i na sve one koji ga slijede do Sudnjeg dana.

U hadisu kojeg bilježe imam Buharija i Muslim ibn Mes’ud, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: “Doista će najveću kaznu na Sudnjem danu imati oni koji slikaju”. Shodno ovom i mnogim drugim hadisima strogo je zabranjeno slikanje živih bića, osim u velikoj nuždi. Ako možete izbjeći taj zadatak na neki način nije vam dozvoljeno slikati, ako ni na koji način to ne možete izbjeći radi velike nužde je dozvoljeno. A Allah najbolje zna.


Trend “cupanja obrva” od strane muslimanki

Pitanje:

Esselamu alejkum da vas Allah dž.š. obilato nagradi za vaš trud i rad.

Pitanje koje ću postaviti sigurno ste već dobijali par puta.

Čupanje obrva je haram za žene i ako sam ja dobro razumila da žene koje to rade neće imati Allahove dž.š. milosti. Posmatrajući većinu današnjih žena učenih, hafiza, djevojaka, žena koje se drže vjere i sunneta Allahovog Poslanika to rade i većem broju.

Meni je nejasno ako je nešto što je haram, kako onda jedna sestra koja zna Kur’an napamet može to raditi ili ona koja je visoko obrazovana, čak daje drugim sestrama savjete a ona ih se sama ne pridržava. Da vas Allah dž.š. nagradi.

Napomena: Nije mi cilj vrijeđati ili nekome pametovati, samo mi je nejasno i volila bih znati tačan odgovor na ovo pitanje ili u svakom slučaju da znam koja od ovih dvije vrste žena ili sestara je u pravu: one koje čupaju ili one koje ne čupaju obrve.

Odgovor:
Ve alejkumusselam
Hvala Allahu Gospodaru svjetova, salavat i selam na Poslanika Njegova a zatim:

Rekao je Allah Uzvišeni:
”Pokoravajte se Allahu i Poslaniku da bi vam se milost ukazala”
”Ono što vam Poslanik da to uzmite a ono što vam zabrani toga se prođite”.

U vjerodostojnom hadisu od Ibn Mesuda, radijallahu anhu se prenosi da je:
‘Poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, prokleo one … koje čupaju obrve i kojima se čupaju obrve…’ a hadis bilježe mnogi sakupljači hadisa na prvom mjestu Buharija i Muslim pa nema sumnje u njegovu vjerodostojnost.

U pravu je onaj ko govori sa dokazom i onaj koji sluša i slijedi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ne povodeći se za griješnim osobama bez obzira na njihove titule, znanje ili zvanje što i vama toplo preporučujem da činite.

Onaj ko sluša nestručne ljude po pitanju šerijatskog znanja uvijek će biti u nedoumici kojeg od dva pravca ljudi da slijedi.

Allah najbolje zna


Sam u stanu s djevojkom

PITANJE:  Da li smije momak izaći s djevojkom i prošetati se s njom nasamo? Doći kod nje ili ona doći kod njega u stan i ašikovati na taj način što neće činiti blud? Po mišljenju mog druga čovjek se ne može drugačije oženiti. Pa ako možete da nam objasnite kakav je stav islam o ovome.

ODGOVOR: Kada Islam nešto proglasi haramom, kao što je zinaluk, onda on prepriječi sve puteve koji vode tom haramu zabranjujući i sva sredstva i pripreme koje dovode do toga. Islam neće da rasplamsava mirne, uspavane strasti i da otvara prostore iskušenja pred muškarcem i ženom, da ih podstiče na nemoral ili ono to će ih približiti nemoralu ili to će utrti put do njega. Islam to sprečava i preventivno zabranjuje presijecanjem svih puteva i odstranjivanjem svega sto navodi na to. U ove načine koje zabranjuje Islam ubraja se i osamljivanje muškarca sa ženom koja mu nije bliza rodica. To ne znači gubljenje povjerenja prema njima, već je to zaštita od navodjenja na zlo ili loše misli koje bi se mogle aktivirati u njihovoj podsvijesti prilikom izoliranog međusobnog susreta muškarca i žene.

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, neka se nipošto ne osamljuje sa ženom bez njezina pratioca; treći s njima dvoma je šejtan“. Ovako se neutrališe eventualna sumnja i sumnjičavost bilo prema ženi ili muškarcu. Činjenica je da živimo u vremenu poremećenih moralnih vrijednosti i da u skladu s tim izlazak s djevojkom, šetanje, osamljivanje u njenoj kući itd. ne predstavlja neki moralni prekršaj. Svijet, medju kojima i nas narod, se skoro pa navikao na to i počeo smatrati normalnim ponašanjem. Sa lica dana i iz običaja našeg naroda praktično su nestali pozitivni maniri i načini ophođenja mladih. U njihovo vrijeme, u tome ćemo se svi složiti, nije bilo nemorala kao to ga danas vidimo na našim ulicama. Velikom procentu nemorala, izmedju ostalog su doprinijeli i nesmetani i slobodni izlasci dvoje mladih medju kojima je jedina spona to što su oboje mladi i puni strasti. Brojne su djevojke ostale unesrećene i dožviotne usidjelice zbog toga to su dopustile da se u svom ili mladićevom stanu osame.

Ako pak i nije do toga došlo, a ono je izazivalo odredjenu dozu sumnjičavosti u dotičnu djevojku, jer ako je jednom dopustila da se osami, sutra će dopustiti da i u kuću svoga muža pusti osobu koja nije u rodbinskim odnosima s njom ili njenim mužem. Zbog toga Islam u korijenu liječi problem. On i ne dozvoljava da se problem uopće pojavi.

Ne bi se slozio s vašim drugom koji tvrdi da se danas praktično i ne može drugačije oženiti osim ako se izlazi s djevojkom i osamljuje. Sve ovisi od toga šta trazi odredjeni mladić ili djevojka. Ako mladić traži prolaznu zabavu i trenutno zadovoljenje svojih strasti, onda je istina ovo što tvrdi vas prijatelj i neće mu smetati ako nadje djevojku s kojom je neko već izlazio. Ako pak traži buduću suprugu i majku svojoj djeci, onda će dobro gledati koga će izabrati. Nema sumnje da će svaki muškarac prilikom traženja ovakve djevojke tražiti onu koja nije izlazila i s drugim se osamljivala. Jer je to na neki način garant da je djevojka i moralno očuvana.

Način ašikovanja danas prisutan kod nas je vise komprimitirajući vid ženskog morala nego to je u korist i svrhu pronalaženja rješenja za buduće bračne drugove. Na kraju, Islam dozvoljava da se dvoje mladih ljudi upoznaju prije braka, ali je to upoznavanje uvjetovano granicama šeriata. Kada se neko naumi ženiti i kad se opredjeli da se zaruči s nekom ženom, dozvoljeno mu je vidjeti tu ženu prije braka. On treba da tu ženu prihvati bez predrasuda i zakulisnih igara, da ne ide na put zavezanih očiju, da izbjegne padanje u grešku i da se ne uplete u nešto što mu ne bi bilo drago. Oko je glasnik duše i moguće je da susret očiju bude put susretu srca i sjedinjenju duša.


Dova za želju

Pitanje:

Selam alejkum, zanima me koja je dova za želju?

Odgovor:
Hvala Allahu Gospodaru svjetova, salavat i selam na Poslanika Njegova a zatim:
Ne postoji posebna dova za želju već insan svoje želje i potrebe pretvara u dovu tako što ih onako svojim riječima iznosi i upućuje svom Gospodaru koji se jedini odaziva molbi molitelja kad Ga zamoli.

Dakle stvar je lahka, imate želju, podignete ruke i zamolite Allaha da vam je ispuni ako je u tome dobro za vas i to ponavljate dok se ne ispuni ili dok ne shvatite da to baš i nije dobro za Vas pa odustanete.


Ima li pokajanja za mene ?

Pitanje:

Selam alejkum, ako neka osoba ne slijedi islam vjeru i radi sve grijehe roditelji i porodica je/ga se odreknu zbog bruke njegove tj. bluda koji je učinio.

Međutim poslije se vrati vjeri, klanja sve i praktikuje a porodica ne želi za njega čuti, da li će mu ALLAH dž.š. oprostiti ako bude dobar vjernik ?

Odgovor:

Ve alejkumus-selam ve rahmetullahi ve berekatuh.

Svaka hvala, zahvala i pohvala pripadaju samo Allahu, dželle še’nuh. Neka je salavat i selam na posljednjeg Allahovog poslanika i miljenika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, njegovu časnu porodicu, vrle ashabe, kao i na sve one koji ga slijede do Sudnjeg dana.

Allah, tebareke ve te’ala, oprašta grijehe onome ko mu se iskreno pokaje, te to pokajanje nije vezano za promjenu mišljenja ljudi o njemu. Kaže Allah, tebareke ve te’ala: “Osim onih koji se pokaju i uzvjeruju i dobra djela čine; Allah će njihova loša djela u dobra promijeniti, a Allah je Onaj Koji oprašta grijehe i milostiv je.” [El-Furkan, 70] Čak šta više takva osoba treba da ustraje i da se mnogo približava svome Gospodaru. Allah je milostiv i prašta grijehe svojim robovima. Međutim, treba da razgovara sa svojim roditeljima i porodicom i da im na lijep način pojasni svoje pokajanje. Naročito je to bitno zbog prava roditelja kod čovjeka, jer je obaveza čuvati rodbinske veze, a na čelu toga je veza sa roditeljima. A Allah najbolje zna.


Pokrivanje stopala u namazu i post bez sehura

PITANJE: Esselamu alejkum we rahmetullah we berekatuhu! Imam dva pitanja. a prvo glasi: je li namaz za žensku osobu valjan ukoliko se obavlja bez čarapa? Drugo pitanje: je li post valjan ukoliko se prespava sehur?

ODGOVOR: Ve alejkumu selam ve rahmetullahi ve berekatuhu. Stroga je obaveza slobodnoj i šerijatom obaveznoj ženi muslimanki da pokrije cijelo svoje tijelo u namazu osim lica i šaka, jer je ona cijela avret (područje čije je pokrivanje obavezno). Ukoliko klanja, a otkrilo je se nešto od njenog avreta kao što je koljenica, stopalo ili glava ili određeni njihovi dijelovi, njen namaz neće biti ispravan kao što je rekao Poslanik, sallahu alejhi ve sellem: ”Allah neće primiti namaz punoljetne osobe bez himara (prekrivač za glavu.”) (Bilježi ga Ahmed i ostali autori knjiga pod nazivom Sunnen osim Nesaie sa vjerodostojnim prenosiocima hadisa).

Kao što je zabilježio imam Ebu Davud od Ummu Seleme od Poslanika, sallahu alejhi ve sellem, da ga je pitala o ženi koja klanja u ogrtaču i himaru bez izara (odjeća koja prekriva dolji dio tijela) a Poslanika, sallahu alejhi ve sellem, je rekao: ” Žena je avret.”

Sunnet je otkriti lice u namazu osim u prisutnosti stranih muški osoba, a stopala je stroga obaveza pokriti kod većine učenjaka, osim što pojedini učenjaci tolerišu otkrivanje stopala, s tim da većina učenjaka smatra to zabranjenim i da je stroga obaveza da se pokriju kao što prenosi Ebu Davud od Ummu Sememe da je upitala za ženu koja klanja u himaru i kamisu (košulji koja se oblači ispod odjeće) a Poslanika, sallahu alejhi ve sellem, je rekao: ”Može, s tim ako ogrtač prekriva stopala”, tako je u svakom slučaju pokrivanje stopala preče i sigurnije, dok je propis pokrivanja šaka lakši, tako da ih može pokriti ili ne, stim da je njihovo pokrivanje preče. (Šejh Ibn Baz)

Post bez sehura je ispravan, s tim da je to sunnet Poslanika, sallahu alejhi ve sellem i u njemu je berićet, pa bi ga svaki Musliman trebao praktikovati.

Od Ebu Seida el-Hudrija, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: ‘Sehur je obrok bereketa pa ga ne ostavljajte, makar neko od vas popio samo gutljaj vode, jer Allah i Njegovi meleki donose salavate na one koji sehure.‘” (Prenose ga Ibn Ebu Šejbe, 3/8, i Ahmed, 3/12 i 3/44, na tri načina od Seida el-Hudrija. A oni pojačavaju jedni druge.).

Poslanik sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Najbolji sehur vjernika su datule.” (Ebu Davud, 2/303, Ibn Hibban, br. 223, El-Bejheki, 4/237) U slučaju da osoba nema ništa za jelo, ipak treba voditi računa o ustajanju na sehur, pa makar popila samo gutljaj vode, što možemo, pored ranije spomenutog, zaključiti iz riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Sehurite, pa makar gutljajem vode.”.

Od Amra ibn El-Asa, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ono po čemu se naš post razlikuje od posta ehlul-kitabija jeste jelo na sehuru.” (Muslim, br. 1096) Allah najbolje zna.


Tri pitanja i odgovora o postu

PITANJE: U kojim je slučajevima opravdano izostaviti ramazanski post?
 
ODGOVOR: Ramazanski se post može izostaviti u bolesti i na putu, o čemu se govori u sljedećem ajetu: “…a onom od vas koji bude bolestan ili na putu – isti broj drugih dana…” (el-Bekara, 184). Trudnoća uslijed koje se žena boji za sebe ili za zametak razlog je da ona ne posti, kao što je i dojenje, ako se žena boji za sebe ili za dijete, razlog da ne posti. Ima pravo prekinuti post onaj čovjek koji mora spasiti život onom čiji je život zaštićen islamom, pa je dozvoljeno da prekine post radi spašavanja davljenika ili nekog ko je zarobljen u požaru. Post se može izostaviti i u slučaju borbe na Allahovu putu (u borbi je čovjeku potrebna tjelesna snaga), na temelju Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, riječi koje je uputio ashabima prilikom oslobađanja Meke: “Sutra ćete se suočiti s neprijatljem, a snažni ćete biti ukoliko ne budete postili, pa izostavite post.” (Muslim, 1120)
 
Ako čovjek iz opravdanog razloga prekine post na početku dana, ne mora se sustezati od hrane i pića nakon što nestane uzrok zbog kojeg je post prekinuo. Takav je čovjek post prekinuo na temelju valjanog razloga, koji je obaveznost posta i svetost tog dana ramazana stavio van snage glede njega, te se ne mora sustezati od hrane i pića do sunčeva zalaska. Prema ovom stavu, koji preteže kod nas, kažemo ovako: bolesnik koji ozdravi u toku dana ramazana, nije obavezan da se susteže od hrane i pića u toku ostatka dana; čovjek koji je na putu mrsio nije se dužan sustezati od hrane i pića ako se u mjesto boravka vrati u toku dana; žena koja se očisti od mjesečnog pranja u toku dana ramazana nije obavezna da se susteže od hrane i pića do sunčeva zalaska.
 
To su kategorije ljudi koje nisu zapostili iz razloga koji je opravdan u šerijatu, pa se ne moraju sustezati od hrane i pića tog dana ramazana. Ova se situacija dijametralno razlikuje od situacije u kojoj čovjek u toku dana sazna da je nastupio mjesec ramazan – mora se sustegnuti od hrane i pića. U ovom potonjem slučaju pouzdano je ustanovljeno da je ramazan nastupio, a oni koji to nisu znali imaju opravdanje zbog neznanja, no moraju se sustegnuti od svega što kvari post do zalaska sunca.

 


_____________________________

 

PITANJE: Je li dozvoljeno da dojilja izostavi ramazanski post? Ako to učini, kad će napostiti? Treba li, k tome, nahraniti za svaki propušteni dan po jednog siromaha?
 
ODGOVOR: Ukoliko se dojilja plaši da će uslijed posta u toj mjeri manjkati mlijeka za dojenče da će mu to štetiti, dozvoljeno je da izostavi post, a napostit će kasnije. Ona je u tom pogledu slična bolesniku, o kojem je Allah, dželle šanuhu, rekao: “…a ko se razboli ili se na putu zadesi neka isti broj dana naposti…” (el-Bekara, 185). Dojilja će napostiti onda kad potpuno nestane razlog zbog kojeg je izostavila post; može napostiti zimi, kad su kraći dani ili bilo kad. Post se u cijelosti izostavlja i pristupa se hranjenju siromaha samo u slučaju da je trajnog karaktera ono što čovjeka sprečava u postu, to jest da se radi o smetnji za koju se ne očekuje da će nestati.

 


________________________________
 
PITANJE: Trebaju li muslimani sad, kad postoje savremena prijevozna sredstva, izostavljati post na putu?
 
ODGOVOR: Putniku je prepušteno da izabere hoće li postiti ili će mrsiti. Za to ćemo navesti neke dokaze. Allah, dželle šanuhu, kaže: “…a ko se razboli ili se na putu zadesi neka isti broj dana naposti…” (el-Bekara, 185). Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, putovao je sa svojim drugovima, ashabima, pa su neki postili a neki nisu, i niko nikom nije prigovarao. Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, postio je na putu, kako to pripovijeda Ebud-Derda, radijallahu anhu: “Putovali smo s Vjerovjesnikom, sallallahu alejhi ve sellem, u mjesecu ramazanu, a bilo je veoma vruće, i samo su Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i Abdullah b. Revaha postili.” (el-Buhari, 1945, i Muslim, 1122)
 
Načelno je pravilo da je putniku prepušteno na izbor da izabere hoće li postiti ili će mrsiti, no, ipak, bolje je da posti ako mu post ne čini teškoće. Bude li putnik u tom slučaju postio, ostvarit će tri koristi: prvo, slijedit će Poslanikov, sallallahu alejhi ve sellem, primjer; drugo, bit će mu lakše postiti sa saputnicima; i, treće, oslobodit će se obaveze posta.
 
Ako post putniku pak predstavlja teškoću, nije preporučeno da posti u tom slučaju. Kad je bio s ashabima na putovanju, Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, primijetio je da se svijet okupio oko nekog čovjeka praveći mu hlad, pa je upitao: “Šta se dogodilo ovom čovjeku?” “On posti, pa mu je pozlilo”, oni odgovoriše. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zaključi: “Ne spada u čestitost da čovjek posti na putu” (el-Buhari, 1964, i Muslim, 1115). Iako ovaj hadis ima općenit karakter, on se odnosi samo na čovjeka kome post na putu predstavlja teškoću. Danas je putovanje uvelike lakše nego nekad, kako ste to rekli u pitanju, i u većini slučajeva na putu se ne osjeti velik napor, pa je bolje postiti.
 

Upucivanje dova na sedždi tokom farz namaza (da li može i našem jeziku)?

PITANJE: Smijemo li dove Allahu s.w.t. upućivati i na farz namazima kada smo na sedždi?

ODGOVOR: Bismillahir-rahmanir-rahim

Dozvoljeno je učiti dove u namazu kada smo na sedždi bio to farz ili nafila (sunet) namaz. Dozvoljeno je učiti dove i između dvije sedžde, zatim prije predaje selama a posle tešehuda (učenja ettehijjatu) i salavata. Poslanik ﷺ veli: „Rob je najbliži Allahu kada je na sedždi i zato tada najviše dovu upućujte.” Bilježi ga Muslim, br. 744

Što se tiče ruku’a Poslanik ﷺ veli: „Na ruku’u veličajte Allaha, a na sedždi što više dovite.“ Bilježi ga Muslim, br. 738

A što se tiče dove ona može biti vezana za ahiret, vjeru pa i za dunjaluk, znači bilo koje dunjalučke potrebe mogu se tražiti od Allaha subhanehu ve teala. Ali veći je sevap da se uče dove iz suneta, tj. dove koje je učio Poslanik ﷺ.

Jedna od jako bitnih dova koju je Poslanik ﷺ učio je: ‘Ja mukallibel-kulubi sebbit kalbi ‘ala dinike.’ O Ti koji srca ljudi okrećeš, učvrsti moje srce u pokornosti Tebi.’

Bilježi ga Tirmizi, br. 2140, str. 483; Hakim, 1/706, koji kaže da je hadis ispravan po uslovima koje je postavio imam Muslim

NAPOMENA: Onaj ko ne zna arapski jezik dozvoljeno mu je učiti dove i na bosanskom jeziku (iako ima uleme koja to ne dozvoljava), dok onaj koji zna arapski jezik nije mu dozvoljeno učiti dove u namazu na nekom drugom jeziku. A Allah najbolje zna.