Knjige o Poslaniku s.a.v.s


Poslanikova prica: Gospodaru, spasi, spasi!

Jedne prilike je znatiželjni učenik upitao svoga učitelja (šejha): ‘’Možeš li mi objasniti šta će Allah uraditi sa ljudima na Sudnjem danu?’’ Učitelj je odgovorio: ‘’Allah, dž.š., sakupit će sve ljude na Sudnjem danu na jednom mjestu, a Sunce će biti tek jednu milju iznad njihovih glava.’’ Učenik je upitao: ‘’A hoće li ljudi moći izdržati tu vrućinu?’’ Učitelj je odgovorio: ‘’To će biti težak dan u kojem će ljudi biti u znoju shodno svojim grijesima, odnosno dobrim djelima. Tako će nekima od njih znoj biti do članaka, nekima do koljena, nekima do pojasa, a nekima do grla, samo što se ne uguše u znoju.’’

‘’A hoće li ih odmah tada Allah ispitivati i obračunavati?’’, upitao je učenik. Učitelj je odgovorio: ‘’Ne, Sudnji dan ima više prizora, a jedan od njih je i stajanje koje će se oduljiti nevjernicima i grješnicima, a što se tiče odabranih Allahovih robova, njih će Allah staviti u Svoj hlad kada ne bude drugog hlada niti spasa. To stajanje bit će toliko mučno i nesnošljivo nevjernicima, da će pomisliti da je to najveća kazna, pa će moliti Allaha da ih oslobodi tog stanja pa makar Džehennem nastanili.’’ Učenik je onda upitao: ‘’A kako će se toga dana vjernici ponašati?’’ Učitelj je odgovorio: ‘’Oni će također željeti da se što prije oslobode tog teškog stanja, posebno kada im Allah otkrije Džennet i njegove ljepote, poželjet će da ga što prije nastane.’’

‘’Pa, šta će onda uraditi?’’, upitao je učenik, a učitelj mu je rekao: ‘’Vjernici će otići našem praocu Ademu, a.s., i zamoliti ga da se zauzima za njih kod Allaha da ih spasi dugog i neizvjesnog stajanja i da im otvori džennetske kapije. Adem, a.s., tada će im reći: ’Zar želite da zauzimanjem vašeg praoca uđete u Džennet, a zbog moga grijeha ste istjerani iz njega?! Nisam ja taj koji bi se mogao za vas zauzimati kod Allaha. Idite kod Ibrahima, a.s., Allahovog prijatelja, možda će se on za vas zauzimati.’ Nakon toga oni će otići do Ibrahima, a.s., i reći će mu: ’O Allahov prijatelju, moli Allaha da nas uvede u Džennet!’ On će im reći: ’Ja nisam na tom uzvišenom stepenu da bih mogao ispuniti vaš zahtjev.’ Oni će mu onda kazati: ’Ali, ti si Allahov prijatelj, zar te Allah nije podigao na visoke stepene kada je objavio: ’I Allah je Ibrahima uzeo za prijatelja’?’ Odgovorit će im: ’Jeste, ali ja nisam razgovarao sa Allahom bez posrednika, već preko meleka Džibrila, već idite Musau, a.s., s kojim je Allah direktno razgovarao i kojeg je odabrao i počastio razgovorom i Objavom.’ Nakon toga otići će Musau, a.s., i tražiti da se zauzima kod Allaha za njih, spomenut će mu njegov visoki položaj kod Allaha, a on će im odgovoriti kao Adem i Ibrahim, a.s.: ‘Nisam ja na tom stepenu da bih se mogao zauzimati za vas, idite kod Isaa, a.s., sina Merjeminog, jer ako je Allah sa mnom razgovarao, Isa, a.s., je Njegova riječ koju je udahnuo Merjemi i duh od Njega.’

’’ Učenik je tada upitao učitelja: ‘’A šta znači ‘riječ od Njega’ i ’duh od Njega’?’’ Učitelj je odgovorio: ‘’Sintagma ’riječ Njegova’ znači da ga je Allah stvorio bez biološkog oca, pomoću riječi ‘budi’, a sintagma ‘duh od Njega’, znači da mu je Allah udahnuo dušu i život u utrobi njegove majke Merjem, a.s., bez prethodne oplodnje koja se dešava prilikom intimnog odnosa muškarca i žene, zatim, Allah mu je omogućio da progovori kao novorođenče i da liječi gubavce i oživljava mrtve. Međutim, kada dođu kod Isaa, a.s., on će im reći: ’Nisam ja na tom stepenu da se mogu zauzimati za vas, već idite Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, on je vlasnik šefata kojim ga je Allah počastio i Allah će njegov šefat primiti. On je onaj s kojim je Allah razgovarao na najvišim nebeskim visinama prilikom njegovog Miradža i na većem stepenu je od ostalih poslanika.’ Zatim će otići kod Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, a on će im reći: ‘Ja sam taj koji će se zauzimati za vas, ja sam time odlikovan!’ Nakon toga Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, otići će ispod Allahovog Arša i učinit sedždu i zahvaljivat će Allahu kako do tada nikada nije zahvaljivao, pa će mu Allah reći: ‘Ustani, Muhammede, zauzimaj se i tvoje zauzimanje bit će primljeno, traži i dat će ti se, uputi dovu i ona će biti uslišana!’ Onda će Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podići glavu i Allah će dozvoliti ljudima da pređu preko Sirat-ćuprije prema Džennetu.’’

Tada je učenik upitao: ‘’A šta je to Sirat-ćuprija?’’ Učitelj je odgovorio: ‘’To je most koji će biti postavljen iznad Džehennema, a koji će voditi u Džennet. Oni čija dobra djela prevagnu nad lošima preći će bez problema na drugu stranu, a oni kod kojih loša djela prevagnu past će u džehennemsku provaliju.’’ ‘’A kako će to ljudi prelaziti preko Sirat-ćuprije?’’, upitao je učenik. Učitelj je odgovorio: ‘’Kada se postavi Sirat-ćuprija, na njenoj desnoj strani bit će emanet, a na lijevoj rodbinska veza, i onaj ko bude ispunjavao emanete koji su mu povjereni, ko bude čuvao svoj jezik, očistio svoje srce, izvršavao naređeno, klonio se zabrana i bude činio dobro ljudima, i ko bude čuvao rodbinske veze, on će preći preko ćuprije i ući će u Džennet. Dakle, prelazak i njegova brzina, zavisit će od dobrih djela, tako će neki ljudi prelaziti preko ćuprije poput munje, neki poput vjetra, neki poput ptice, a neki će opet, zbog malo dobrih djela, preći ćupriju pužući. Što se tiče Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, on će tada stajati na Sirat-ćupriji i molit će Allaha za spas svoga ummeta i njegova dova, kao i svih poslanika, bit će: ‘Gospodaru, spasi, spasi!’ A što se tiče nevjernika, oni će naglavačke biti bačeni u Džehennem i u njemu će vječno ostati. Gospodaru naš, molimo Te da nas Svojom milošću uvedeš u Džennet, i da nam omogućiš da radimo sve ono što će nas njemu približiti, i da nas spasiš Džehennema i omogućiš da radimo djela koja će nas od njega potpuno udaljiti.’’


Osobine Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem

Kaže Uzvišeni Allah: ''Lekad kane lekum fi resulillahi usvetun hasenetun limen kane jerdžullahe vel jewmel ahire we zekerellahe kesira'', što u prijevodu znači: ''Vi u Allahovom Poslaniku imate divan uzor, za onoga koji za Allahovim zadovoljstvom i ahiretom žudi i koji Allaha mnogo spominje.''

Allahov poslanik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, je najbolji uzor vjernicima, a ovim riječima Allaha Uzvišenog naređuje se vjernicima da upravo njega, sallallahu alejhi ve sellem, uzimaju kao primjer na koji se trebaju ugledati u svom životu, radu, ponašanju pa čak i izgledu, ukoliko žele Allahovo zadovoljstvo i uspjeh i na ovom i na budućem svijetu, neka je na njega Allahov salavat i selam do Sudnjeg dana.

Lijepo li je rekao jedan od naših ispravnih prethodnika – selefu saliha, kada je upitao svoga sina: ''Sinčiću moj, na koga se ugledaš i kakav želiš biti kada odrasteš?'' ''Oče moj, na tebe se ugledam i želim da budem kao ti kada odrastem, zar ti nisi najučeniji?'' ''Sine moj, ja sam se ugledao na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, na Ebu Bekra, Omera, Osmana i Aliju, pa evo vidiš šta sam postao, a ako se ti budeš ugledao na mene, ništa nećeš postići, nego ugledaj se na najbolje kako bi nešto postigao.''

Ako se želimo ugledati na najbolji uzor, moramo se što bolje upoznati sa njim, a to možemo samo ukoliko se vratimo na izvore Šerijata: Kur'an i sunnet – hadis, jer su oni najvjerodostojnije opisali posljednjeg i najodabranijeg Allahovog Poslanika. A najbolji opis dale su hadiske zbirke koje svojim sadržajem tretiraju samo ovu tematiku, te zbirke su poznate pod nazivima ''Šemail Muhammedijje'', tj. ''Vrline Allahovog poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem'', i obuhvataju većinu hadisa koji govore o Poslanikovim, sallallahu alejhi ve sellem, vrlinama, kako tjelesnim tako i moralnim. Najpoznatija takva zbirka je od imama Tirmizija koju ćemo pokušati prezentovati u našim narednim druženjima.

Neophodno je znati da termin ''HADIS'' ne znači samo riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, nego obuhvata i podrazumijeva SVE ŠTO JE ON, sallallahu alejhi ve sellem, REKAO, URADIO, ŠUTNJOM ODOBRIO I NJEGOV,  sallallahu alejhi ve sellem, OPIS.

A Njegov, sallallahu alejhi ve sellem, opis najbolje su dali njegovi drugovi ashabi. A od svih ashaba najbolje su ga opisali djeca, njegove supruge i pustinjaci, a to iz prostog razloga što su odrasli ashabi, nakon što bi ga pogledali u lice, često obarali pogled iz stida i ustručavanja prema njemu, dok djeca nisu imala razvijen takav osjećaj prema njemu, te bi ga često i veoma dugo gledala u lice do te mjere da su bili u stanju primijetiti i upamtiti i najsitnije detalje kao što npr. broj sijedih vlasi u njegovoj, sallallahu alejhi ve sellem, kosi.

Tako u vjerodostojnoj predaji, koju bilježi i imam Buharija, Enes ibn Malik, r.a., koji je kao dječak služio Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, govori nam kako je izgledao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pa kaže: ''Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije bio ni visok ni nizak, ni izrazito bijel niti crnoput, ni kovrdžave a niti potpuno ravne kose, Allah ga je odabrao za poslanika kada je imao 40 godina. Proveo je u Mekki 13, a u Medini 10 godina. Umro je u 63. godini, a u kosi i bradi nije imao ni dvadeset bijelih vlasi.''

A Bera' ibn Azib, r.a., još dodaje: ''...srednjeg rasta, širokih pleća, kosa mu je padala preko ušiju. Oblačio je svoj crveni ogrtač i nikada nisam vidio nekog ljepšeg od njega.''

Alija ibn Ebi Talib, r.a., govorio je za njega, sallallahu alejhi ve sellem: ''...nije bio ni visok ni nizak, krutih šaka i stopala, krupnih kostiju, zglobova i glave, te sitnih dlačica na prsima. Kada bi hodao, koračao bi žustro kao da silazi nizbrdo. Nikada ni prije ni poslije nisam vidio nekoga sličnog njemu.''

A Ebu Hurejre, r.a., za njega, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: ''...bijaše bijele puti kao da je stvoren od srebra, blago valovite kose.''

A u slaboj predaji od Ibn Abbasa, r.a., stoji: ''...imao je razmaknute sjekutiće, kada bi progovorio vidjelo bi se kao da blijesak svjetlosti izlazi između njih.''

NA SVOM TIJELU IMAO JE DOKAZ POSLANSTVA, A TO JE PEČAT POSLANSTVA

Pečat poslanstva koji je spomenut u prijašnjim objavama, a koji će posljednji poslanik imati na svojim leđima među plećkama, spominje se u mnogim predajama i opisan je do u detalje.

To je biljeg veličine prepeličijeg ili golubljeg jajeta okružen dlačicama, istaknut da se može osjetiti ispod odjeće, kako nam to prenosi Ebu Zejd el-Ensari, r.a., koji kaže: ''Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, jedne prilike mi reče: 'Ebu Zejde, približi se i stavi ruku na moja leđa.' Kada sam stavio ruku na leđa, osjetio sam pod prstima poslanički pečat, koji je izgledao kao nekoliko sakupljenih dlačica.''

A u vezi s poslaničkim pečatom, Ebu Burejde, r.a., prenosi veoma interesantnu zgodu: ''Kada je Selman el-Farisi došao Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, neposredno nakon hidžre i donio svježe datule i stavio ih pred njega, sallallahu alejhi ve sellem, on ga upita: 'Selmane, šta je ovo?' 'Sadaka tebi i tvojim drugovima', odgovori Selman. 'Digni to, jer mi ne jedemo sadaku', reče Poslanik. Naredni dan Selman ponovo donese svježe hurme i stavi ih ispred Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. 'Šta je ovo, Selmane?', upita Poslanik. 'Poklon tebi', odgovori Selman. 'Jedite', reče Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem svijim drugovima. (Selman je poznavao prijašnje objave i u njima je našao opis posljednjeg poslanika, odnosno znao je tri znaka: ne jede sadaku, a jede poklon i pečat poslanstva, te je našao dva, a treći će tražiti i iščekivati da ga vidi.)

Nedugo zatim otkrio je Selman i treći dokaz, vidio je pečat poslanstva te primio islam i postao musliman. Selman je bio rob kod jednog jevreja u Medini i radio je u palminjaku pa ga Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, otkupi iz ropstva zbog primanja islama i to za 200 palminih sadnica koje sabraše ensarije.
 
Ali vlasnik postavi težak uvjet: ''Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, će svojom rukom zasaditi sadnice, a Selman treba da radi u tom palminjaku sve dok te palmine sadnice ne daju svoj plod, pa tek kada sve palme rode, onda će Selman biti slobodan.''

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, lično je zasadio sadnice, ali jednu sadnicu zasadi Omer, r.a., želeći da pomogne. Allah Uzvišeni dade da sve sadnice odmah dogodine rode, izuzev jedne, iako je najkraći mogući period za najbolju vrstu palme 3 godine. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dođe i vidje da jedna palma nije rodila te upita: ''Šta je sa ovom palmom?'', na to mu Omer, r.a., odgovori: ''Ja sam je zasadio, o Allahov Poslaniče.'' Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pristupi, izvadi je i ponovo zasadi te i ona dogodine dade plod i Selman postade slobodan.

Ovaj događaj ubraja se u mudžize (nadnaravna djela) Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.

Za ovaj otkup Selman se odužio ensarijama kada je svojim prijedlogom u bitki na Hendeku pomogao u odbrani Medine i njenih stanovnika.

Posljednja naša dova je: Hvala Allahu i neka je salavat i selam na posljednjeg Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.